Afmeting

21 x 15 cm

Techniek

Mixed media

Eindopdracht Portretschool 2016 "AT WORK"

Op 9 juni 2016 door de vakjury o.l.v. Sam Drukker bekroond met de Fresh Pro Award.

"At work" inspireerde mij om foto’s te maken van verschillende situaties van mensen aan het werk. In de herfst van 2015 ben ik hiermee gestart tijdens een vakantie aan de oostkust van de VS. Een prachtig plaatje van een binnenkomende vissersboot in de avondzon met een gladde waterspiegel. Een goddelijke visser en dito omstandigheden. Voor hem waarschijnlijk alledaagse routine terwijl "de rest van de wereld doordraait". Dit moment te plaatsen tegen de achtergrond van het nieuws is wat ik wilde. Een verbindend moment in tijd.

De kwaliteit van de foto bleek echter niet je van het... Om te voorkomen dat ik zou verzanden in teveel technische uitdagingen met mijn fototoestel, met afdrukken etc., om mijn besmuiktheid om mensen stiekem te fotograferen geen hindernis te laten worden, om niet te gaan voor louter en alleen mooie plaatjes, ben ik de krant gaan gebruiken.
Ik realiseer me dat de foto’s hierin keuzes zijn van de redacties van de nieuwsbladen, niets van doende met het thema "at work" maar gewoon ter illustratie van een artikel, wel of geen nieuws. Door ze te bezien als "at work" vervreem ik ze van hun nieuwswaarde. Vaak blijken ze echter zo sterk met het betreffende nieuws verbonden te zijn dat ik besloten heb ze te dateren met een datumstempel van de dag waarop ze in de krant geplaatst zijn. Om de context breder te maken heb ik ze verbonden met een willekeurig artikel uit dezelfde krant van diezelfde dag.

Werkwijze

Gedurende plm. 5 maanden heb ik krantenknipsels verzameld van mensen "at work". Deze, samen met willekeurig nieuws (eigen selectie) en voorzien van datumstempel, gearchiveerd. Ik heb gekozen voor een zwaar papieren drager, dit om vergankelijkheid, vlotheid etc. samen te laten komen. Het nieuwsartikel heb ik met een gelmedium gemonteerd op papier. Met oost-indische inkt de afbeelding getekend en met acrylverf kleur en accenten aangebracht. Sommige afbeeldingen hebben mij enorm bezig gehouden, zijn hierdoor meer uitgewerkt waardoor het nieuws nog amper leesbaar is. Vaak werd ik tijdens het schilderproces geraakt door de afbeelding. Zoals je tijdens het portretschilderen iemand beter leert kennen en onverwacht geraakt kan worden door een detail gebeurde dat ook nu. De setting, de emotie, de inspanning, ik heb ze gevoeld tijdens het schilderen. Het heeft geresulteerd in kleine portretjes, geplaatst tegen de achtergrond van het nieuws van dat moment en voorzien van een datumstempel .

Ik heb hier veel plezier aan beleefd... al schilderend voelde ik me een "storyteller".